Ghidul voluntarului care participă în proiecte internaţionale

Pentru că în ultimii 2 ani am participat în peste 50 de proiecte internaţionale (schimburi de tineri majoritatea), considerăm necesar un articol dedicat celor care sunt la început de drum, în această lume incredibilă, a proiectelor Tineret în Acţiune. 

Dacă vrei să te documentezi mai mult despre Programul Tineret în Acţiune, consultă pagina www.tinact.ro (http://www.tinact.ro/schimburi-de-tineri). Pentru început o să lămurim câţiva termeni pe care o să-i folosim frecvent:

- organizaţia de trimitere (sending organisation) este asociaţia noastră, ASIRYS sau SUPER TINERI (cum preferaţi, folosim ambele denumiri, ASIRYS e un acronim inspirat din valorile noastre). Ca organizaţie de trimitere sau partener nu primim buget pentru a organiza sau pregăti participanţii pentru proiectele în care suntem implicaţi. Din acest motiv unele asociaţii din România obişnuiesc să ceară o taxă de procesare sau pregătire de la participaţii pe care îi trimit în proiecte (poate varia de la 20 la 50 de euro). Noi nu solicităm nici un fel de taxă, am ales să vă pregătim voluntar. Trebuie să menţionăm şi faptul că pentru a stabili un parteneriat internaţional, e necesar un efort de comunicare online şi/sau offline, sunt realizate anumite costuri (ex. poştale, printare, telefon etc.) şi în acelaşi timp prin semnarea acordului de parteneriat, ne asumăm responsabilitatea de a trimite participanţi pregătiţi şi ne punem în joc credibilitatea. Din acest motiv tuturor celor pe care îi trimitem să ne reprezinte în proiecte le solicităm să se implice, înainte, în timpul, dar şi după încheierea schimbului de tineri sau trainingului. Cum? Metodele sunt variate, depind de proiect, de participant, de context.

- organizaţia gazdă sau organizatorii (hosting organisation), sunt cei care au scris proiectul şi îl implementează, cei care vă găzduiesc într-o altă ţară. Ei primesc un buget de la Agenţia lor Naţională prin care trebuie să vă asigure anumite condiţii, pe care le menţionăm mai jos. 

În cadrul unui proiect internaţional TiA sunt acoperite:

- 70% din costurile de călătorie (trebuie verificate limitele bugetului de călătorie fixate de organizatori). Biletele de avion sunt achitate de către participanţi în prealabil, urmând ca organizatorii să deconteze 70% din preţul acestora. Totuşi, anumiţi organizatori pot achiziţiona ei biletele, urmând ca participanţii să plătească direct cei 30% când ajung acolo (se întâmplă rar, datorită riscurilor ca un participant să renunţe în ultimul moment). Cei 70% pot fi decontaţi în cadrul schimbului/activităţii, ori prin transfer bancar, după ce toate documentele de călătorie au fost transmise. Atenţie, pentru a vă fi decontaţi banii de transport este necesar să daţi/trimiteţi organizatorilor documentele de transport în original (bilete, boarding passuri, facturi, chitanţe etc.). Nu trimiteţi originalele înainte de a le scana. Documentele de transport, precum biletele, trebuie sa fie pe numele participanţilor, iar facturile pe numele organizaţiei care vă trimite. 
- 100% cazarea, masa şi materialele pentru proiect. 
- un certificat YouthPass.

Organizatorii sunt obligaţi să vă ofere condiţiile menţionate mai sus, atât timp cât participaţi şi respectaţi programul propus (asta înseamnă că nu puteţi lipsi de la activităţi pentru că vreţi să vizitaţi oraşele limitrofe sau să dormiţi sau pentru că nu aveţi chef). Este în interesul personal, organizaţional şi naţional să aveţi un comportament proactiv, să vă implicaţi în activităţile propuse, să contribuiţi, să comunicaţi. În cazul în care nu vă sunt asigurate condiţiile de mai sus de către organizatorii din ţara gazdă, aveţi dreptul să înaintaţi o plângere scrisă către Agenţiile Naţionale implicate, în care să explicaţi eventuala problemă şi să cereţi soluţionarea. Organizaţia de trimitere vă va susţine în demersul vostru, dacă acesta este justificat.

Anumite organizaţii acoperă: costurile cu pregătirea culturală - bucate tradiţionale, închiriere costume populare (până acum, doar în 5% din proiectele noastre s-au asigurat maxim 20-30 de euro pentru costurile cu seara interculturală) şi costurile cu asigurarea medicală (din păcate majoritatea organizatorilor solicită ca participantul să acopere aceste costuri). Solicitaţi infopackul proiectului sau informaţii de la organizaţia de trimitere pentru a şti ce costuri sunt acoperite.

Pregătiţi-vă serios pentru seara interculturală. E o seară în care toate ţările sau poate doar câte una (depinde de proiect), va trebui să se prezinte! Fiţi prima echipă care începe pentru că dacă veţi fi ultima, spectatorii vor fi deja plictisiţi. Folosiţi jocurile şi dansul, realizaţi o prezentare interactivă, inseraţi câteva filmuleţe scurte, "lăudaţi-vă" subtil ţara (toate ţările sunt frumoase!), folosiţi momente "funny" pentru a aborda subiecte importante. 

Într-un proiect internaţional Tineret în Acţiune, activităţile au la bază principiile educaţiei nonformale. Vă recomandăm să răsfoiţi acest GHID pentru a afla mai multe. Dacă stilul organizatorilor nu respectă aceste principii, comunicaţi-le acest lucru, iar dacă nu are loc nicio schimbare, contactaţi organizaţia de trimitere şi Agenţia Naţională din ţara gazdă. 

De ce să participi într-un proiect internaţional? 

  • Descoperi o largă paletă de culturi europene şi tineri activi ca şi tine,
  • Îţi dezvolţi abilităţile de limba engleză (interacţionând în special cu vorbitori nativi), dar şi alte limbi străine (spaniolă, italiană, turcă),
  • Îţi faci prieteni noi din diverse ţări,
  • Înveţi lucruri noi, de multe ori fără să simţi efortul,
  • Descoperi importanţa cetăţeniei europene, a interculturalităţii, a călătoriilor,
  • Vizitezi locuri deosebite şi afli direct de la sursă despre contextul local,
  • Poţi crea parteneriate pe termen lung şi îţi poţi valorifica ideile,
  • Te dezvolţi personal! 

Asociaţia SUPER TINERI ASIRYS are o largă experienţă în proiecte internaţionale şi a trimis peste 30 de grupuri în diverse proiecte. De asemenea, am organizat în România, până în prezent, 10 proiecte Tineret în Acţiune, din care 5 au fost internaţionale. 

Condiţiile de participare la proiectele în care suntem parteneri diferă de la un proiect la altul. În general se solicită:

  • Vârsta: 16-30 ani (18-25 cel mai frecvent, dar se fac deseori excepţii de la această regulă)
  • Limba engleză: cel puţin nivel minim (speaking, listening - se mai întâmplă ca unii participanţii să aibă anumite reţineri în a comunica datorită lipsei de experienţă, dar chiar dacă ştii doar cuvinte de bază, încearcă să le foloseşti şi să comunici, e un exerciţiu extraordinar, la finalul proiectului cu siguranţă îţi vei dezvolta abilităţile de comunicare într-o limbă străină); pentru traininguri şi seminarii, e nevoie obligatoriu de un nivel mediu,
  • Tineri dinamici, energici, implicaţi în activităţi de voluntariat (în special în cadrul ASIRYS),
  • Motivaţie autentică pentru participare,
  • Rezidenţă în România,
  • Carte de identitate/paşaport valabile, care nu expiră cel puţin 4 luni de la data plecării din ţară;
  • Acordul notarial al părinţilor pentru minori, necesar pentru a putea pleca din ţară, conform legii şi cazier juridic pentru liderului sau persoana pe numele căreia se va face acordul notarial,
  • Capacitatea financiară de plată a co-finanţării de 30% din transport, dar şi asigurarea banilor de buzunar conform nevoilor proprii,
  • Disponibilitate de timp pentru întreaga durată de desfăşurare a schimbului de tineri. 

Cum aplic?

Asociaţia SUPER TINERI ASIRYS oferă prioritate voluntarilor organizaţiei. Cine poate fi voluntar?
Simplu: oricine! Oricine poate să devină voluntar şi să aducă o contribuţie, cât de mică, la lumea care ne înconjoară. Important este doar să îşi dorească acest lucru!

Pentru cei care nu sunt interesaţi să devină voluntari ai organizaţiei, pentru a participa e nevoie să realizeze o serie de activităţi stabilite de ASIRYS, adaptate proiectului la care vor participa. De exemplu: să realizeze o cercetare calitativă pe o anumită tematică, să organizeze un eveniment de diseminare, să scrie un articol etc. Pe anumite proiecte este competiţie, pe altele nu atât de multă. Cei care nu sunt SUPER TINERI, au şanse reduse de a participa într-un proiect de "competiţie". Oricum ar fi, dacă nu eşti voluntar şi participi la un proiect ASIRYS, dacă nu vei contribui cu cel puţin un articol - testimonial legat de experienţa ta, nu vei mai putea participa la un alt proiect al organizaţiei şi de asemenea, nu vei primi niciun fel de recomandare din partea organizaţiei.

Pentru cei care doresc să devină SUPER TINERI, în cadrul asociaţiei există un sistem bazat pe puncte, care oferă voluntarilor activi şansa de a participa în orice proiect doresc. Dacă eşti la început de drum şi vrei să fii voluntarul nostru ai 2 paşi de urmat:

1. Să te înscrii în baza de date ASIRYS
2. Să acumulezi puncte. După înscrierea în baza de date şi o eventuală participare la o întâlnire ASIRYS (întâlnirea nu e obligatorie, dar e utilă), vei primi ghidul voluntarului. Pentru a acumula steluţele de voluntar, poţi realiza activităţi diverse, de la promovarea paginilor sau evenimentelor organizaţiei până la implementarea unui proiect complex. Totul depinde de tine, de timpul şi potenţialul tău!

Mai multe despre procedura de selecţie puteţi citi AICI

Pentru orice întrebări/nelămuriri ne puteţi contacta oricând la voluntarasirys@gmail.com.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cum se formulează un obiectiv SMART?

Tîrgu Frumos - cele mai importante obiective turistice

Turism în Paşcani